حیوانات و بقا
شعبه 6 وبلاگ یونان 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

مارماهی مهاجر شناخته شده‌ترین خانواده در بین خانواده‌های مختلف مارماهیان است، زیرا بیشترین گونه‌ها در آب شیرین زندگی می‌کنند و تخم ریزی آن‌ها در اقیانوس‌ها صورت می‌گیرد.با این وجود آن‌ها مار ماهیان طویل تیپیک محسوب می‌شوند.زیرا در همهٔ آن‌ها سر به صورت گوه‌است و و دهان سختی دارند که فاقد استخوان‌های فکی و پیش فکی است.

منافذ آبششی آن‌ها بسیار دور از سر قرار گرفته و با یک سر پوش آبششی کوچک و قابل انعطاف پوسیده شده‌است.

حفره آبششی کاملا بزرگ است .

بنابر این عمدتا تنفس مار ماهیان بدین ترتیب است که آن‌ها در هر دفعه اب را می‌بلعند و از روی آبشش‌ها عبور می‌دهند .

شکل سر به میزان زیاد اندازه قطر دهان مارماهی را محدود می‌کند.بنابر این به تبع آن، اندازه طعمه‌ای که این ماهی می‌تواند به یکباره ببلعد، کوچک است.

یک مار ماهی برای خوردن یک طعمه بزرگ تر ابتدا آنرا می‌قاپد و سپس آن را به سرعت به اطراف پیچ و تاب می‌دهد تا این که قطعه بزرگی از آن کنده شود که قابل بلعیدن باشد .

همهٔ این خصوصیات سبب می‌شودکه مار ماهیان شرایطی مناسب برای زندگی مخفیانه در شکاف‌های کوچک یا گودال‌ها یا در بین ساقه‌های گیاهان آبزی داشته باشد.آن‌ها در آنجا می‌توانند به جستجوی طعمه‌هایی که مخفی شده‌اند، بپردازند یا در کمین ماهیانی که از آن مسیر عبور می‌کنند، بنشینند.

در قسمت شرقی ایالت متحده مارماهی آمریکایی (Anguilla rostrat) شکارچی مهم دریاچه‌ها و جویبارها محسوب می‌شود(هر چند که جمعیت آن رو به کاهش گذاشته‌است) و (Anguilla anguilla) که ارتباط نزدیکی با آن دارد، نقش مشابهی را در آب‌های اروپا ایفا می‌کند.

بعد از گذراندن ۱۲-۶ سال در این زیستگاه‌ها و رسیدن به طول ۳۵ تا ۱۵۰ سانتی متر، هر دو گونه مذکور تغییر شکل می‌دهند و از رنگ زرد و سبز به رنگ نقره‌ای در می‌ایند .سپس مار ماهیان نقره‌ای به سمت دریا مهاجرت می‌کنند و مشخصا جریانات آبی عمیق را جستجو می‌کنند و و توسط این جریانات به محیط‌های تخم ریزی خود در دریای سارگاسو می‌رسند که ۵۶۰۰ کیلو متر از محل اولیه فاصله دارد. آن‌ها مشخصا آنجا در اعماق زیاد تخم ریزی می‌کنند و سپس تلف می‌شوند.

محیط‌های تخم ریزی توسط یوهانس اشمیت (۱۹۲۲) تعیین شد و این امر توسط رسم نمودار انتشار نوزادان لپتوسفال بر حسب اندازه بر روی نقشه آقیانوس اطلس صورت گرفت.

کوچک‌ترین نوزادان در مجاورت دریای سارگاسو یافت شدند.

این نوزادان برای رسیدن به اروپا باید به همراه جریانات آبی حدود سه سال را پشت سر بگذارند، اما در مورد رسیدن به آمریکای شمالی این زمان حدود یک سال است. هنگامی که آن‌ها به آب‌های کرانه‌ای می‌رسند، دچار دگردیسی شده و به elver تبدیل می‌شوند که پیش می‌روند تا به داخل جویبارها و خلیج‌ها مهاجرت کنند.

گونه مشاهده شده در ایران : (Anguilla anguilla (Linnaeus

مار ماهی اروپایی بیشینه درازا ۱۳۳ سانتی متر، بیشینه وزن ۶۵۹۹ گرم، کاتادروموس(دریا کوچ)، دارای اهمیت شیلاتی، پرورشی، صید تفننی و آکواریومی است، ماهی کفزی است که در آب‌های شیرین، لب شور و دریایی می‌تواند وارد شود.

[ یک شنبه 5 آذر 1391برچسب:, ] [ 16:29 ] [ arian ]
پرش به: ناوبری، جستجو
کوسه‌های شاخدار
محدوده زمانی: توآرسین پسین تا اکنون
دو کوسه پورت جکسون
(Heterodontus portusjacksoni)
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: غضروف‌ماهیان
زیررده: ماهیان پره‌غضروفی
بالاراسته: غضروفی‌شکلان
راسته: شاخدارکوسه‌شکلان
برگ، ۱۹۴۰
تیره: شاخدارکوسگان
گری، ۱۸۵۱
سرده: شاخدارکوسه‌ها
بلون‌ویل، ۱۸۱۶
گونه‌ها

متن را ببینید.

کوسه‌های شاخدار یا شاخدارکوسه‌شکلان (Heterodontiformes) گروه کوچکی از کوسه‌های بسیار ابتدایی امروزی هستند.

کوسه‌های شاخدار از قدیمی‌ترین کوسه‌های زنده بوده و تنها کوسه‌های زنده‌ای هستند که با وجود دو بالهٔ پشتی خاردار و سمی بالهٔ مخرجی نیز دارند. این کوسه‌ها تنبل و کف‌زی هستند و روزها بر روی جزایر صخره‌ای یا زیر بسترهایی از کتانجک‌ها دراز می‌کشند و شب‌ها به شکار می‌روند. طول آن‌ها معمولاً به ۱٫۶ متر می‌رسد.[۱]

[ یک شنبه 5 آذر 1391برچسب:, ] [ 16:28 ] [ arian ]
پرش به: ناوبری، جستجو
کوسه ببری
وضعیت بقا
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: غضروف‌ماهیان
زیررده: نرم‌آبشش‌داران
راسته: Carcharhiniformes
تیره: Carcharhinidae
سرده: Galeocerdo
Müller & Henle, 1837
گونه: G. cuvier
نام علمی
Galeocerdo cuvier
Péron & Lesueur, 1822
جاهای زندگی کوسه ببری
مترادف‌ها

Squalus cuvier Peron and Lessueur, 1822
Galeocerdo tigrinus Müller and Henle, 1837

کوسه ببری یا ببر کوسه یک کوسه شکارچی بزرگ است که می‌تواند به طول ۵ متر برسد.این کوسه در دوران بلوغ معمولاً ۲ تا ۳ متر است.این جانور در بسیاری از اقیانوس‌های گرمسیری و معتدل جهان یافت می‌شود.به ویژه در اطراف جزایر اقیانوس آرام وجود دارند.این کوسه به صورت تکی زندگی می‌کنند و معمولاً شب شکار است.اسم این کوسه از نوارهای پهنی که روی بدن این کوسه‌است گرفته شده که در نوع بالغ آن به تدریج محو می‌شود.

کوسه ببری یک شکارچی شناخته شده برای طیف وسیعی از جانوران است.این کوسه معمولاً از ماهی‌ها، فک‌ها، پرندگان کوسه‌های کوچکتر، ماهی مرکب، لاکپشت‌ها و دلفین‌ها تغذیه می‌کند.ببر کوسه‌هایی با اشیایی از ساخته‌های دست انسان مانند تکه‌های لاستیک کهنه یا پلاک وسیله نقلیه در شکمشان پیدا شدند.

ممکن است این کوسه‌ها به سادگی از نوارهای سیاه رنگ بدنشان شناخته شوند.باله بالایی آنان به طور مشخص نزدیک به باله عقبی آنان است.امکان دارد آنان با انسان در صخره‌های دریایی کم عمق، کانال‌ها و بنادر روبرو بشوند.

بعد از کوسه بزرگ سفید این کوسه دومین آمار حمله به انسان را دارد.این کوسه همراه با کوسه بزرگ سفید، کوسه آبی و کوسه پوزه سفید اقیانوسی از خطرناک‌ترین کوسه‌ها برای انسان محسوب می‌شوند.


[ یک شنبه 5 آذر 1391برچسب:, ] [ 16:27 ] [ arian ]

کوسه چین‌دار یا کوسه لبه‌دار (نام علمی: Chlamydoselachus anguineus)، نام یکی از دو کوسه موجود از خانوادهٔ کوسه‌های لبه‌دار است. توزیع و پراکندگی این نوع کوسه بسیار وسیع است و به صورت تکه تکه در اقیانوس‌های آرام و اطلس یافت می‌شود. این گونهٔ نادر معمولاً در قسمتهای بالایی فلات‌های قاره‌ها یاقت می‌شوند. هرچند این کوسه در عمق ۱۵۷۰ متری سوروگا بی در ژاپن نیز در دام افتاده ولی غالباً در عمق ۵۰ تا ۲۰۰ متری زندگی می‌کند. این ماهی را معمولاً فسیل زنده می‌نامند. طول بدن این ماهی به ۲ متر می‌سد و شکل آن مارماهی شکل است. رنگ پوستش قهوه‌ای تیره میباشد و برای تنفس دارای ۶ آب گذر (برخلاف کوسه‌های دیگر که ۵ آب گذر دارند) است. این جانور تخم گذار است و در هربار بین ۲ تا ۱۵ کوسه جوان متولد می‌شوند. دوران بارداری ممکن است تا ۳٫۵ سال طول بکشد که طولانی‌ترین مدت در بین مهره‌داران به شمار می‌آید. تغذیه این حیوان از ماهی‌های دریا و کوسه‌های دیگر است. اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN) این گونه را در سیاههٔ گونه‌های در مرز تهدید خود قرار داده است و با توجه به نرخ باروری کم در این گونه، گاهی جمعیت آن در بعضی از مناطق به صفر می‌رسد.[۱]

[ یک شنبه 5 آذر 1391برچسب:, ] [ 16:26 ] [ arian ]
پرش به: ناوبری، جستجو
کوسه بزرگ سفید
وضعیت بقا
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: غضروف‌ماهیان
زیررده: نرم‌آبشش‌داران
راسته: کوسه‌سانان
تیره: Lamnidae
سرده: Carcharodon
Smith, 1838
گونه: C. carcharias
نام علمی
Carcharodon carcharias
لینه، ۱۷۵۸
رنگ ابی نشانگر محل زندگی کوسه سفید است
کوسه سفید

کوسه سفید یا کوسه بزرگ سفید یا مرگ سفید در آب‌های ساحلی تمام اقیانوس‌های جهان زندگی می‌کند.این کوسه به خاطر اندازه بزرگش به خوبی شناخته شده‌است.اندازه بزرگترین این جانورها به ۶ متر طول و ۲۲۴۰ کیلوگرم وزن می‌رسد.[۲] این کوسه در ۱۵ سالگی بالغ می‌شود تا بیش از ۳۰ سال می‌تواند زندگی کند.کوسه سفید به عنوان بزرگترین ماهی شکارچی شناخته شده است و یکی از اصلیترین شکارچیان پستانداران دریایی است.همچنین این جانور در بالاترین مکان در زنجیره غذایی دریایی و بالاتر از انواع ماهی‌ها و فک‌ها و پرندگان دریایی قرار می‌گیرد.

در یکی از پرفروش‌ترین فیلمهای استیون اسپیلبرگ به نام آرواره این جانور به عنوان یک انسان خوار وحشی تصویر شده‌است در حالی که انسان شکار مورد علاقه این کوسه نیست.[۳]

[ یک شنبه 5 آذر 1391برچسب:, ] [ 16:24 ] [ arian ]
کوسه سرچکشی
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: غضروف‌ماهیان
زیررده: نرم‌آبشش‌داران
راسته: Carcharhiniformes
تیره: Sphyrnidae
Gill, ۱۸۷۲
سرده: Sphyrna
Rafinesque, ۱۸۱۰


ادامه مطلب
[ یک شنبه 5 آذر 1391برچسب:, ] [ 16:22 ] [ arian ]
کوسه
محدوده زمانی: دوونین پسین - امروزه
کوسه لکه‌سفید اقیانوسی
(Carcharhinus longimanus)
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
زیرشاخه: مهره‌داران
رده: ماهیان غضروفی
زیررده: ماهیان پره‌غضروفی
بالاراسته: غضروفی‌شکلان
راسته‌ها

سیموریدا


ادامه مطلب
[ یک شنبه 5 آذر 1391برچسب:, ] [ 16:21 ] [ arian ]
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش امدید
امکانات وب

خبرنامه وب سایت: