حیوانات و بقا
حیوانات و بقا
شعبه 6 وبلاگ یونان 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان
پرش به: ناوبری، جستجو
دارکوب کله‌سرخ
وضعیت بقا
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: دارکوب‌سانان
تیره: دارکوبان
سرده: Celeus
گونه: C. spectabilis
نام علمی
Celeus spectabilis
Sclater & Salvin, 1880

دارکوب کله‌سرخ با نام علمی Celeus spectabilis گونه‌ای پرنده از خانوادهٔ دارکوبان است که پیشتر دارکوب پیاوی جزو زیرگونه‌های آن شناخته می‌شد.

این پرنده در آمازون در شمال بولیوی، جنوب‌غربی‌ترین منطقهٔ برزیل در ایالت آکری، شرق اکوادور و شرق پرو یافت می‌شود. جنگل‌ها و درختستان‌های مرطوب گرمسیری زیستگاه طبیعی این پرنده را تشکیل می‌دهد. همچنین دارکوب کله‌سرخ بیشتر بر روی نی‌های خیزران مشاهده می‌شود.

_______________________________--

رش به: ناوبری، جستجو

دارکوب سیاه
دارکوب سیاه نر
وضعیت بقا
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: دارکوب‌سانان
تیره: دارکوبان
سرده: Dryocopus
گونه: D. martius
نام علمی
Dryocopus martius
(لینه، ۱۷۵۸)
نقشهٔ پراکندگی دارکوب سیاه

دارکوب سیاه (نام علمی: Dryocopus martius) گونه‌ای از دارکوبان غیرمهاجر است که در جنگل‌های کهنسال بومگاه دیرین‌شمالگانی[۱] زندگی کرده و بیشترین پراکندگی آن در اوراسیا می‌باشد.

مشخصات [ویرایش]

دارکوب سیاه جثه‌ای بزرگتر از دیگر دارکوب‌ها داشته و تقریباً اندازهٔ کلاغ است. قد آن بین ۴۵ تا ۴۷ سانتی‌متر بوده و فاصلهٔ بین دو سر بال‌هایش به ۶۴ تا ۷۸ سانتی‌متر می‌رسد. همچنین این پرنده نوکی بسیار دراز و برابر با ۶،۳ سانتی‌متر دارد.

تمامی پرهای دارکوب سیاه، به جز تاج آن، سیاهرنگ است. پرندگان نر دارای تاجی کاملاً قرمز رنگ هستند ولی در پرندگان ماده تنها بخش عقبی بالای تاجشان قرمز است و بقیه آن سیاهرنگ می‌باشد.

تغذیه، لانه‌سازی و تولید مثل [ویرایش]

دارکوب سیاه از لارو حشرات و مورچه‌های نجاری که در تنهٔ درختان مرده زندگی می‌کنند تغذیه می‌کند. او با منقار تیز خود تنهٔ درخت را سوراخ کرده و با زبان خود حشره را شکار می‌کند.

این پرندگان همچنین به منظور لانه‌سازی، تنهٔ درختان زنده بویژه درختان کاج یا صنوبر را سوراخ کرده و در زمان تولید مثل، ۴ تخم یا بیشتر را در این لانه-سوراخ می‌گذارند.

______________________________-___

ش به: ناوبری، جستجو

دارکوب اوکیناوا
وضعیت بقا
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: دارکوب‌سانان
تیره: دارکوبان
سرده: Sapheopipo
هارگیت، ۱۸۹۰
گونه: S. noguchii
نام علمی
Sapheopipo noguchii
(سیبوم، ۱۸۸۷)
نقشهٔ پراکندگی دارکوب اوکیناوا

دارکوب اوکیناوا (به ژاپنی: ノグチゲラ؛ نام علمی: Sapheopipo noguchii) گونه‌ای دارکوب است که بومی جزیرهٔ اوکیناوای ژاپن بوده و تنها عضو سردهٔ Sapheopipo به شمار می‌رود.

[ویرایش] مشخصات

این دارکوب دارای جثه‌ای متوسط (۳۱ سانتی‌متر) و به رنگ قهوه‌ای تیره است. نوک پرهای آن قرمز بوده و خال‌هایی سفید در نقاطی از بدنش دیده می‌شود. سر پرنده قهوه‌ای کم رنگ است و نرها تاجی قرمز تیره و ماده‌ها تاجی به رنگ قهوه‌ای متمایل به سیاه دارند.

[ویرایش] زیستگاه

دارکوب اوکیناوا در جنگل‌های نیمه‌گرمسیری که دارای درختان مرتفع پهن‌برگ و همیشه‌سبز بوده و حداقل ۳۰ سال عمر داشته باشند زندگی می‌کند. جفتگیری و لانه‌سازی در فاصلهٔ بین اواخر ماه فوریه تا مه صورت می‌گیرد.

[ویرایش] خطر انقراض

تخریب جنگل‌های زیستگاه دارکوب اوکیناوا که به منظور سد سازی، کشاورزی، استفاده از الوار و ساختن زمین‌های گلف صورت گرفته سبب کاهش شدید جمعیت این پرنده شده و آن را به طور بحرانی در خطر انقراض نسل قرار داده است. چنین تخمین زده می‌شود که کمتر از ۶۰۰ قطعه دارکوب اوکیناوا در طبیعت باقی مانده باشد.

___________________________________

رش به: ناوبری، جستجو

دارکوب راه‌راه
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: دارکوب‌سانان[۱]
تیره: دارکوبان[۲]
سرده: دارکوب‌های راه‌راه
لینه، ۱۷۵۸
گونه‌ها

J. torquilla
J. ruficollis

دارکوب راه‌راه (سردهٔ Jynx) یک گروه کوچک ولی ویژه از دارکوب‌های بر قدیم هستند.

این پرنده نخودی رنگ است با نقش شطرنجی قهوه‌ای مایل به خاکستری. پاهای آن مانند دیگر دارکوب‌ها دو انگشت در جلو و دو انگشت در عقب دارد. پرهای تارکش گاهی سیخ می‌شود. پروازش موجی است و بیشتر از آنکه خودش دیده شود صدایش به گوش می‌رسد.

___________________________________

پرش به: ناوبری، جستجو
دارکوب سفید
وضعیت بقا
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: دارکوب‌سانان
تیره: دارکوبان
سرده: Melanerpes
گونه: M. candidus
نام علمی
Melanerpes candidus
(اوتو، ۱۷۹۶)

دارکوب سفید (نام علمی: Melanerpes candidus) گونه‌ای از دارکوب‌هاست که در آمریکای جنوبی زیست می‌کند. این دارکوب بومی چمن‌زارهای برزیل، بولیوی، پاراگوئه اوروگوئه و آرژانتین است.

محتویات

 [نهفتن

مشخصات [ویرایش]

دارکوب سفید اندازه‌ای در حدود ۲۵ سانتی‌متر دارد. پرهای سر و قسمت پایینی بدن آن سفید بوده و پشت، بال‌ها و دمش سیاه‌رنگ است و حلقه‌ای زرد در دور چشمان و کمی پر زردرنگ نیز در ناحیهٔ شکم و گردن دارد.

تغذیه [ویرایش]

دارکوب سفید از میوه‌ها، دانه‌ها و حشرات تغذیه می‌کند و وجود آن بویژه برای مزارع مرکبات مفید است زیرا این پرنده، زنبور ایراپوا (نام علمی: Trigona spinipes) که آفت درختان مرکبات است را می‌خورد.

لانه‌سازی و تولید مثل [ویرایش]

این پرنده نیز همچون دیگر دارکوب‌ها می‌تواند حفره‌ای را در درختان پوسیده ایجاد کرده و در آن لانه نماید اما از شکاف‌های طبیعی صخره‌ها نیز برای آشیان کردن استفاده می‌نماید. دارکوب سفید ۳ تا ۴ تخم می‌گذارد و جوجه‌ها ۳۶ روز پس از سر درآوردن از تخم لانه را ترک می‌کنند.

نگارخانه [ویرایش]

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش امدید
امکانات وب

خبرنامه وب سایت: