حیوانات و بقا
حیوانات و بقا
شعبه 6 وبلاگ یونان 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

هواتزین ، مرغی از عصر دایناسور ها

نگاهی اجمالی به هواتزین

نام لاتین: opisthocomus hoazin

نام عمومی: هواتزین یا پرنده بو گندو

اندازه: طول62تا70 سانتیمتر

رژیم غذایی: برگ و جوانه بیش از 50 گونه گیاه که بعضی از آن ها برای سایر پرندگان سمی اند.

18 درصد رژیم غذایی این پرنده را گل و میوه تشکیل می دهد.

تولید مثل: در فصل بارانی اغلب چندین جفت در مجاورت یکدیگر لانه می سازند.پرنده ماده 2تا4 تخم

می گذارد. معمولا تا 6 پرنده دیگر به والدین جوجه ها کمک می کنند که اغلب خواهر و برادرهای همان جوجه ها هستند.

طول عمر: تا حدود10سال در حیات وحش

زیستگاه و محدوده: جنگل های حرا و سایر درختان مجاور دریاچه،رودخانه و مرداب ها

تهدیدات عمده: تخریب زیستگاه و مزاحمت انسان،به ویژه گردشگرانی که به آنها خیلی نزدیک می شوند.


هواتزین (Hoatzin) با نام علمی Opisthocomus hoatzin پرنده ای نامتعارف با قد و قواره ای به اندازه مرغ قرقاول است که در مرداب های آمریکای جنوبی،مخصوصا در حوضه های آبگیر رودخانه ی آمازن و اورینوکو دیده میشود . به این پرنده که تنها بازمانده از اقوام خود است هواکتزین ،پرنده ی بوگندو و وقرقاول مانژه هم میگویند . هواتزین شاید پرنده ی خوشبویی نباشد اما اگر ببینیدیش خواهید گفت icon sad پرنده ای که فکر میکند گاو است ! (به به چه پرنده ی زیبایی ! چه سری ، چه دمی ، عجب پایی !)) بله ! این پرنده ی زیبای گردن دراز سر کوچکی دارد ، صورتش آبی رنگ و بدون پر و چشمهایش خرمایی مایل به قرمز است . او پیستوکوموس که نام علمی این پرنده در یونان باستان به معنای ((دارای مویی بلند در پشت سر)) است ، که به تاج بزرگی سیخ سیخی روی سرش اشاره دارد . نوک دم دودی مایل به قهوه ای هواتزین نخودی است . پر های تنش هم خوش رنگ و لعاب است ؛ خرمایی ، شاه بلوطی و دودی .هواتزین پرنده ی پر سر و صدایی است و انواع صدا ها رو تولید میکند ؛ با حرکات موزون . بوی پهنی که از این پرنده بلند میشود مربوط به سیستم گوارشییش است ، که در بین پرنده گان غیر عادی است . هواتزین گیاه خوار است و برگ و میوه میخورد ؛ چیندانش بسیار بزرگ است و درست مانند معده ی گاو برای تخمیر سبزیجات به کار میرود . این پرنده برای غذا خوردن با هزار دردسر از شاخه ها بالا میرود ، خیلی هم تنبل است و به راحتی میتوان به آن نزدیک شد .

هواتزین چه شباهتی به گاو دارد !

 hoatZin about body 400x258 پرنده ای که فکر میکند گاو است !

bird 359x400 پرنده ای که فکر میکند گاو است !

 

پرنده :  یک کـپه پر معمولی مثلا سار ، چینه دانی دارد که مسئول ذخیره غذاست . غذا به میزان لازم از چینه دان به معده دو قسمتی وارد میشود و که در اولین قسمت معده  که اسید دارد به اجزای کوچکتر تبدیل میشود . قسمت دوم معده که همان سنگدان است ماهیچه های قوی ای دارد و حاوی سنگریزه هایی است که غذا را آسیاب میکند .

 

 

 

 پرنده ای که فکر میکند گاو است !

 

نشخوارکننده :نشخوارکنندگان مانند گاو ، معده ی بزرگ چهار قسمتی دارند که حاوی میکروب های بی هوازی و آنزیم هایی برای شکستن مواد گیاهی است . فرایند تخمیر و   هضم در سیرابی شروع میشود و از آنجا به دهان باز میگردد تا دوباره جویده شود و آماده هضم بیشتر شود.

 

 

هواتزین : این پرنده هم همانند گاو باید حجم زیادی از مواد گیاهی را هضم کند و تنها پرنده ای هست که سیستم تخمیر کننده ای در لوله ی گوارش پیشین دارد . این سیستم بصورت چینه دان بسیار بزرگ دوقسمتی مری پایینی چند قسمتی است . معده و سنگدان هواتزین از بقیه پرنده گان بسیار کوچکتر است و هضم غذا در آنها ساعت ها طول میکشد در قسمت تصویر پایین قسمت قلمبه همان چینه دان است پس از چینه دان معده قرار دارد که خیلی کوچکتر از چینه دان است.

hoatzin xray پرنده ای که فکر میکند گاو است !

 

هواتزین این طوری شبیه گاو شد !

image t6 322x400 پرنده ای که فکر میکند گاو است !

 

همه ی موجودات زنده تکامل پیدا میکنند و همه ی آنها طی تکامل ممکن است دچار تغییراتی شوند . این تغییرات هر چه باشد ، در پاسخ به شرایط محیطی است حالا تصور کنید دو موجود زنده را که در شرایط مشابهی قرارمیگیرند و مسلما تغییرات مشابهی پیدا میکنند . پس از میلیون ها سال این تغییرات مشابه باعث میشود که دو موجود کاملا بی ربط شبهات هایی بهم پیدا کنند . حتی گاهی اوقات این شباهت ها باعث میشود غیافه ی موجودات هم به هم شبیه شود وقتی ما با چنین موجوداتی روبه رو می شویم که خویشاوندی دوری با هم دارند ؛ اما قیافه یا چیز دیگرشان بهم شبیه شده ، میگوییم آنها ((تکامل همگرا)) پیدا کرده اند . مثال های معروفی از تکامل همگرا وجود دارد :شباهت دلفین (که یک پستاندار است و پسر عموی نزدیک اسب آبی و گراز محسوب میشود ) با خیلی از ماهی ها مثل کوسه ماهی ، نمونه ای از تکامل همگرا است .

گرگ تاسمانی یک کیسه دار است که حدود ۸۰ سال پیش منقرض شد . وقتی میگوییم کیسه دار یعنی پسر عموی کانگرو و کوالا است . اما قیافه اش عجیب شبیه سگ بود . اینجا هم یک حیوان شبیه کانگرو در سرزمینی که میلیون ها سال هیچ حیوانی شبیه سگ در آن زندگی نمیکرده شبیه سگ تکامل پیدا میکند و شبیه سگ زندگی میکند و شبیه سگ میشود .در واقع تکامل همگرا در جاهایی اتفاق می افتد که فرصتی مناسب برای یک شیوه زندگی وجود دارد و رقیب مزاحمی هم وجود ندارد تا مانع استفاده کامل از این فرصت شود . در حقیقت هم گرگ تاسمانی و هم سگ ها و گرگ های معمولی رایج در نیم کره شمالی زمین ، موجودات فرصت طلبی بودند که توانستد یک موقعیت زیستی مشابه را اشغال کنند ، بنابراین قیافه و چیز های دیگرشان تا حدودی شبیه یکدیگر شد. نیاکان خیلی قدیمی هوازترین پرندگانی معمولی بودند اما در رقابت با پرندگان معمولی دیگر و البته در غیاب پستانداران گیاه خوار حرفه ای این نیکان معمولی ترجیح دادن به جای تغذیه از همه چیز ، از یک منبع غذایی نا معمول برای پرندگان یعنی برگ درختان تغذیه کنند. گرچه ارزش غذایی برگ خیلی کمتر از کرم و حشره است ؛ اما در عوض رقبای مزاحمی وجود ندارند تا در بشقاب غذای این پرندگان سرک بکشند . بقیه ماجرا همان داستان تکامل همگراست . شما هم اگر میلیون ها سال فقط سالاد بخورید ، شاید معده تان شبیه آنها شود ! .

منبع:سایت فنجون


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 24 آذر 1391برچسب:, ] [ 15:53 ] [ arian ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش امدید
امکانات وب

خبرنامه وب سایت: